10 december 2009

LIJSTJES: 1. De beste 20 platen van het afgelopen decennium

Er zijn tijden geweest dat ik het maken van jaarlijstjes heel serieus nam. Al in november begon ik alle platen van het jaar te ordenen, streepte ik platen weg en voegde ik platen toe. Er kwam nog net geen hogere wiskunde aan te pas, maar wat scheelde het? Langzaam maar zeker rolde er dan in december een weloverwogen jaarlijstje uit dat het moest zijn.

Ondanks alle tijd en zorg bleek mijn jaarlijstje een paar weken later altijd achterhaald. De ene plaat begon me te vervelen, de andere werd alleen maar beter, en altijd waren er de platen die ik compleet had gemist maar die absoluut een plekje in de lijst verdienden.

Toch kan ik het maken van lijstjes nooit laten. Daarom ook dit jaar een jaarlijst en een lijstje met de beste platen van het afgelopen decennium. Het is onzin, ik weet het, maar toch blijft het leuk.

Hier de complete lijst met wat mij betreft de beste platen van het afgelopen decennium. In alfabetische volgorde, al is de eerste me absoluut het meest dierbaar:
  • Aimee Mann - Bachelor No. 2
  • Alisson Moorer - The Duel
  • Antony & The Johnsons - I'm A Bird Now
  • Beach House - Devotion
  • Bob Dylan - Modern Times
  • Bruce Springsteen - The Rising
  • Elbow - The Seldom Seen Kid
  • Fiona Apple - Extraordinary Machine
  • Gillian Welch - Time (The Revelator)
  • Goldfrapp - Felt Mountain
  • Joss Stone - The Soul Sessions
  • Kate Bush - Aerial
  • Robert Plant & Alison Krauss - Raising Sand
  • Rufus Wainwright - Poses
  • Ryan Adams - Heartbreaker
  • Tara Angell - Come Down
  • The Arcade Fire - Funeral
  • The Strokes - Is This It
  • The White Stripes - White Blood Cells
  • Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
Erwin Zijleman