16 september 2010

Kashmere Hakim - The Hillsinger

Iedere week verschijnen stapels nieuwe cd’s, waaronder op zijn minst een handvol cd’s van folky singer-songwriters. Onder deze singer-songwriters is er altijd wel één die net wat betere songs schrijft, net wat overtuigender zingt of net wat meer zorg heeft besteed aan de instrumentatie of productie dan de concurrentie, maar ook voor deze singer-songwriters geldt dat het niet meevalt om nog iets toe te voegen aan alles dat de afgelopen vier decennia is verschenen in dit genre. Een singer-songwriter die in 2010 nog indruk wil maken met folky muziek die diep is geworteld in de singer-songwriter muziek uit de jaren 60 en 70, zal daarom meer moeten doen dan net iets beter zijn dan de toevallige concurrenten van het moment; hij of zij zal de luisteraar, en in dit geval mij, moeten weten te raken. Mijn speurtocht naar singer-songwriters die dit voor elkaar krijgen eindigt meestal in de Verenigde Staten, maar heel af en toe krijg ik er ook een in de schoot geworpen. Het gebeurde me vorige week met The Hillsinger, de debuut EP van de vanuit Amsterdam opererende singer-songwriter Kashmere Hakim. The Hillsinger bevat zes songs en het zijn zes songs van een verrassend hoog niveau. Kashmere Hakim doet op zijn debuut alles beter dan zijn concurrenten van het moment. Zijn vooral door Nick Drake geïnspireerde songs zitten knap in elkaar, vallen op door fraai akoestisch gitaarspel en trekken de aandacht via stemmige, vooral door strijkers, aangedragen muzikale accenten. Hiernaast is Kashmere Hakim een getalenteerd zanger die meerdere klankkleuren in zijn stem heeft en hier bovendien het nodige gevoel in weet te leggen. Het is genoeg voor een lovende recensie, maar Kashmere Hakim doet op The Hillsinger nog meer. Bijna alle songs op deze EP doen iets met me. De ene keer word ik geraakt door de gevoelige vocalen, de andere keer door een mooi gitaarloopje of een fraai strijkersarrangement om hierna weer diep onder de indruk te zijn van de knappe wijze waarop Kashmere Hakim de spanning weet op te bouwen in zijn songs. En zo wordt The Hillsinger al snel een plaat die je niet meer wilt missen en die eigenlijk alleen maar beter wordt. Als Kashmere Hakim het niveau van deze EP weet vast te houden op zijn volwaardige debuut, voorspel ik hem een hele grote toekomst. Het is een debuut waar ik nu al naar uit kijk, want de zes songs op The Hillsinger smaken vooral naar veel en veel meer. Erwin Zijleman

The Hillsinger EP is te bestellen via cdbaby (http://www.cdbaby.com/cd/KashmereHakim1) of via Kashmere Hakim zelf (kashmerehakim@hotmail.com).