30 juli 2011

Erin McDermott - Time To Go

Time To Go van de Amerikaanse singer-songwriter Erin McDermott kreeg ik een aantal maanden geleden van een collega. Het is een plaat die de afgelopen maanden steeds meer indruk op me is gaan maken. Stiekem hoopte ik op een Nederlandse release en hield ik mijn recensie van de plaat achter de hand, maar nu ik de hoop op een Nederlandse release voorlopig heb opgegeven, moet het er toch maar eens van komen. Erin McDermott is een singer-songwriter uit Vermont waarover ik verder niets weet, buiten het feit dat ze geweldige muziek maakt. De meeste songs op Time To Go klinken behoorlijk traditioneel en bewegen zich op het snijvlak van country, folk en bluegrass. Het is muziek zoals die ook wordt gemaakt door Alison Krauss, Sarah Jarosz en iets mindere mate Gillian Welch of zelfs de Dixie Chicks. Voor Time To Go wist Erin McDermott een aantal snarenwonders uit haar thuisbasis Vermont te strikken, maar hiernaast duiken een aantal van de beste sessiemuzikanten uit Nashville op, waaronder gitaristen Tim O’Brien en Bryan Sutton en violist Stuart Duncan. In muzikaal opzicht zit het dus allemaal wel goed, maar het is de zang van Erin McDermott die de meeste indruk maakt. De Amerikaanse beschikt over een krachtig en emotievol stemgeluid dat af en toe doet denken aan Alison Krauss, maar wat minder lieflijk en bovendien veelkleuriger is. In een recensie wordt haar stem vergeleken met die van alle drie de Dixie Chicks bij elkaar, maar in de wat meer bluesy songs hoor ik ook wel wat van de onvolprezen Madeleine Peyroux, terwijl ook Natalie Merchant nooit heel ver weg is. Met flink wat muzikaal vuurwerk en een prachtige stem is Erin McDermott al een eind op stoom, maar het zijn de sterke songs die van Time To Go zo’n geweldige plaat maken. Erin McDermott slaagt er op Time To Go in om muziek te maken die zowel authentiek als eigentijds klinkt en schaart zich met deze plaat tussen de grote namen waarmee ik haar eerder in deze recensie heb vergeleken. Het verbaast me dan ook dat de Nederlandse distributeurs van de betere Amerikaanse rootsmuziek niet in de rij staan om deze grote vis te vangen, al kan dat gezien de kwaliteit van Time To Go alleen maar een kwestie van tijd zijn. Voor Time To Go ben je vooralsnog aangewezen op de momenteel niet erg dure, maar over het algemeen wel erg langzame Amerikaanse import. Geloof me, het is het wachten meer dan waard. Erwin Zijleman

Koop Time To Go van Erin McDermott via haar website