05 juli 2011

Stevie Nicks - In Your Dreams

Fleetwood Mac zangeres Stevie Nicks maakt inmiddels al zo’n 30 jaar soloplaten, maar volgens mij ben ik nooit verder gekomen dan haar solodebuut Bella Donna uit 1981. Op haar soloplaten begaf Stevie Nicks zich voor mijn gevoel altijd net wat teveel in de richting van de Amerikaanse mainstream muziek. Best lekker om af en toe eens voorbij te horen komen, maar teveel van het goede wanneer je een hele cd uit moet zitten. Het onlangs verschenen In Your Dreams heb ik in eerste instantie dan ook aan me voorbij laten gaan, tot ik zelfs in de meest serieuze muziektijdschriften positieve recensies tegen kwam. In Your Dreams is inderdaad een behoorlijk sterke plaat, wat deels de verdienste is van producers Glen Ballard en vooral Dave Stewart, die momenteel weer volop in de belangstelling staat dankzij een sterke soloplaat, de productie van de geweldige nieuwe plaat van Joss Stone en zijn lidmaatschap van de “supergroep” Super Heavy. Voor de productie van In Your Dreams heeft Stewart voor een belangrijk deel hetzelfde recept gevolgd als bij de productie van de nieuwe plaat van Joss Stone. Op In Your Dreams mag Stevie Nicks gewoon zichzelf zijn en het soort muziek maken dat ze het liefst maakt; het soort muziek waarin haar nog altijd heerlijk dromerige stem overigens ook nog eens het best tot zijn recht komt. In Your Dreams klinkt daarom als het beste van Fleetwood Mac en daar is wat mij betreft helemaal niets mis mee. Op In Your Dreams laat de inmiddels 63-jarige Stevie Nicks zich bijstaan door een hele waslijst aan gelouterde muzikanten, onder wie Fleetwood Mac collega’s Lindsey Buckingham en Mick Fleetwood, maar vergeleken met haar vorige soloplaten is In Your Dreams eens niet pompeus en overgeproduceerd. Ik kende Dave Stewart eigenlijk niet zo als producer, maar met In Your Dreams geeft hij absoluut zijn visitekaartje af. Met name in de wat meer ingetogen tracks klinkt de stem van Stevie Nicks geweldig en ben je zo weer terug in de jaren 70, maar ook in de uptempo tracks weet Nicks in zowel vocaal als compositorisch opzicht te overtuigen. In Your Dreams is misschien geen plaat om heel overdreven over te doen, maar het is wel een plaat die over de hele linie vermaakt, geen moment verveelt en in de sterkste momenten nog eens flink wat indruk maakt ook. In Your Dreams is zonder enige twijfel het beste dat de afgelopen decennia van Stevie Nicks is verschenen, de platen van Fleetwood Mac meegerekend. Ik ben er blij mee. Erwin Zijleman