19 maart 2012

Roberta Flack - Let It Be Roberta: Roberta Flack Sings the Beatles

Een plaat met louter Beatles covers uitbrengen vind ik vrijwel altijd een kansloze missie en verder denk ik aardig te weten wie tot de grote soulzangeressen mogen worden gerekend en wie niet. Het zijn twee zekerheden die keihard onderuit worden gehaald door Let It Be Roberta: Roberta Flack Sings the Beatles van Roberta Flack. Roberta Flack kende ik tot dusver eigenlijk alleen van haar versie van Killing Me Softly With His Song; een versie die door mijn gevoel werd overtroffen door die van The Fugees, maar daarover later meer. Flack bracht onlangs een plaat uit met een aantal Beatles covers. Ik had daar zeker geen hoge verwachtingen van, maar de plaat doet op een of andere manier iets met me. Dat heeft deels te maken met de hele mooie stem van Roberta Flack, maar ook met de buitengewoon smaakvolle wijze waarop ze omgaat met misschien wel het belangrijkste erfgoed uit de geschiedenis van de popmuziek. Let It Be Roberta: Roberta Flack Sings the Beatles bevat 12 songs; deels ware Beatles klassiekers, deels wat minder bekende songs waaronder George Harrison’s Isn’t It A Pity en het door Lennon en McCartney geschreven If I Fell. Roberta Flack vertolkt al deze songs met respect voor de originelen, maar ze doet vervolgens wel haar eigen ding met de stuk voor stuk tijdloze songs. De arrangementen hebben hier en daar een wat jazzy impuls gekregen en verder voegt Roberta Flack uiteraard soul toe aan de songs van The Beatles. Het resultaat klinkt verrassend fris en eigentijds. Roberta Flack is zeker geen typische soulzangeres. Haar vocalen zijn vaak ingetogen en soms zelfs fluisterzacht, maar toch heeft Roberta Flack heel veel soul. Het maakt niet alleen het dozijn Beatles tracks dat ze aanpakt bijna onweerstaanbaar, maar het heeft me ook heel nieuwsgierig gemaakt naar de rest van haar werk.
Dit is heel fraai verzameld op het vorig jaar verschenen Love Songs. Love Songs zit momenteel nog veel vaker in mijn cd speler dan Let It Be Roberta en vind ik nog indrukwekkender dan de nieuwe plaat. Inmiddels weet ik dat de versie die Roberta Flack heel lang geleden maakte van Killing Me Softly With His Song veel mooier is dan die van The Fugees en zo zijn er meer bijna verstilde tracks die laten horen dat Roberta Flack binnen de soul niet alleen moet worden gerekend tot de groten, maar ook dat ze beschikt over een uniek eigen geluid. De 18 soulklassiekers op Love Songs zijn, net als de 12 Beatles songs op Let It Be Roberta: Roberta Flack Sings the Beatles, bijna allemaal even mooi en indrukwekkend. Soulliefhebbers die Roberta Flack, net als ik, tot dusver links hebben laten liggen adviseer ik dan ook met klem om eens te luisteren naar deze platen. Hetzelfde advies geldt voor een ieder die denkt dat het vrijwel onmogelijk is om een interessante plaat met Beatles covers te maken. Erwin Zijleman