25 april 2012

Carole King - The Legendary Demos

Ondanks de malaise in de muziekindustrie verschijnen wekelijks ongekende hoeveelheden nieuwe releases en stapels heruitgaven van oude releases. Met name in de laatste categorie lijkt het aanbod de afgelopen jaren alleen maar te groeien. Poets oude opnamen op, doe er wat vergeten bonustracks en demo’s bij, stop het in een mooi uitgevoerd boxje en met name de wat oudere muziekliefhebbers trekken gewillig de portemonnee. Carole King maakt het nu nog wat bonter door de opgepoetste versie van haar klassieker Tapestry en het mooie boxje achterwege te laten en slechts op de proppen te komen met een cd met alleen maar wat demo’s. Dat het gaat om de demo’s die uiteindelijk de basis vormden voor haar meesterwerk en onbetwiste klassieker Tapestry maakt de plaat met de ook nog eens erg pretentieuze titel The Legendary Demos wel iets interessanter, maar ik was nog zeker niet overtuigd. Dat was ik wel toen de plaat een paar minuten in de cd speler zat. The Legendary Demos geeft niet alleen een aardig inkijkje in het creatieve proces dat vooraf ging aan de release van een van de beste en meest invloedrijke platen uit de geschiedenis van de popmuziek, maar slaagt er ook in om iets toe te voegen aan deze plaat. The Legendary Demos bevat demo’s van 13 tracks. Een aantal van deze tracks zou uiteindelijk op Tapestry terecht komen, een aantal andere tracks schreef de nog piepjonge Carole King voor anderen. Vergeleken met de definitieve versies die ik inmiddels wel kan dromen, klinken de demo’s op The Legendary Demos ruw en onbevangen. De perfectie die uiteindelijk werd geëtaleerd op  Tapestry ontbreekt in de meeste gevallen, maar dit wordt gecompenseerd door extra emotie en een fraai ruw randje. Het gaat me veel te ver om The Legendary Demos beter te noemen dan Tapestry, al is het maar omdat de demo’s niet allemaal even goed zijn, maar de plaat heeft vele kippenvelmomenten. Alle songs moeten het nog doen zonder de arrangementen en de instrumentatie van de uiteindelijke versies. Op The Legendary Demos moet je het doen met het pianospel van Carole King en haar prachtige stem. Het is met name deze stem die heel veel indruk maakt op The Legendary Demos. Carole King klinkt op haar demo’s rauwer en meer onbevangen, wat haar songs voorziet van extra kracht en gevoel. Dat komt niet in alle demo’s even goed uit de verf, maar in het merendeel van de tracks is het genieten geblazen. Ik laat me over het algemeen graag verleiden door mooi uitgevoerde reissues, maar aan het bonusmateriaal kom ik in de meeste gevallen eerlijk gezegd niet toe. Aan het setje demo’s van Carole King ben ik al heel vaak toe gekomen en daar zal het zeker niet bij blijven. Ondanks de enorme staat van dienst van Carole King is het rijtje echt memorabele platen dat ik van haar in de kast heb staan erg smal (naast Tapestry vind ik eigenlijk alleen Music , Really Rosie en Live At Carnegie Hall echt de moeite waard). Met The Legendary Demos komt er 42 jaar na Tapestry gelukkig weer eens een Carole King plaat die er echt toe doet bij. Alle reden dus om dit setje demo’s te omarmen als een volwaardige plaat. Erwin Zijleman