woensdag 11 april 2012

The Civil Wars - Barton Hollow

Barton Hollow van The Civil Wars verscheen ongeveer een jaar geleden en is me tot dusver volledig ontgaan. Dat is wonderlijk, want het Amerikaanse man-vrouw duo maakt niet alleen het soort muziek waar ik van hou, maar wist met haar debuut ook nog eens twee Grammy’s in de wacht te slepen en dat is niet niks. Mede dankzij dit succes is Barton Hollow onlangs eindelijk in Nederland verschenen en direct maar in een versie met een zestal bonus-tracks. Dit keer heb ik de plaat gelukkig wel opgepikt en al na één keer horen uitgeroepen tot onbetwiste krent uit de pop. The Civil Wars bestaat uit de uit California afkomstige Joy Williams en de uit Alabama afkomstige John Paul White. De twee kwamen elkaar ooit tegen in Nashville en maken sindsdien muziek. Het is muziek waarin alles draait om de prachtige stemmen van het tweetal. Barton Hollow bevat vooral ingetogen akoestische songs op het snijvlak van folk en country. Het zijn songs die redelijk dicht bij de Nashville tradities blijven, al is Barton Hollow zowel in muzikaal als in vocaal opzicht een stuk spannender dan de meeste platen die in Nashville worden gemaakt. In muzikaal opzicht valt het debuut van Barton Hollow op door het bijzonder lage tempo en de wat donkere ondertoon van de muziek, maar The Civil Wars trekt toch de meeste aandacht door de stemmen van Joy Williams en John Paul White. Beiden kunnen fluisterzacht zingen, maar ook fors uithalen, wat Barton Hollow flink wat dynamiek geeft. Met name de stem van Joy Williams is er een die bij mij garant staat voor kippenvel, zeker wanneer ze zingt met lichte snik, maar het is de ondersteuning van John Paul White die haar stem naar een hoger plan tilt. Of, om AllMusic.com te citeren: "Joy Williams and John Paul White aren’t a couple, but they certainly sound like they’re in love". In muzikaal opzicht doet Barton Hollow heel af en toe wel wat denken aan het inmiddels legendarische Raising Sand van Alison Krauss en Robert Plant (dat destijds overigens maar één Grammy binnenhaalde), maar de overeenkomsten tussen de twee platen moeten niet overdreven worden. De stemmen van Joy Williams en John Paul White klinken niet alleen totaal anders dan die van Alison Krauss en Robert Plant, maar ook in muzikaal opzicht slaan de twee duo’s verschillende wegen in. Barton Hollow is een van de meest ontspannen platen die ik de laatste tijd heb gehoord. The Civil Wars maakt muziek die je dwingt om even flink gas terug te nemen en dat voelt heerlijk. Er zijn niet heel veel muzikanten die met songs als die van The Civil Wars 18 tracks lang de aandacht vast weten te houden, maar het kost Joy Williams en John Paul White geen enkele moeite. Illustratief is in dit kader bonustrack Billie Jean, waarin The Civil Wars de wereldhit van Michael Jackson op imponerende wijze terugbrengen tot de essentie. Dat Barton Hollow van The Civil Wars vorig jaar niet in mijn jaarlijstje stond onderstreept de onzin van jaarlijstjes. Of ik dit jaar nog een lijstje maak weet ik dan ook niet, maar als ik er een maak stat Barton Hollow van The Civil Wars absoluut op een ereplek. Erwin Zijleman