05 maart 2013

10,000 Maniacs - Music From The Motion Picture

Als ik een lijstje moet maken met mijn favoriete bands aller tijden, zal ik zeer waarschijnlijk een plekje reserveren voor 10,000 Maniacs. Deze band werd aan het begin van de jaren 80 opgericht in New York, maar maakte met name in de tweede helft van de jaren 80 en de eerste helft van de jaren 90 platen die ik niet graag had willen missen (In My Tribe uit 1987, Blind Man's Zoo uit 1989 en Our Time In Eden uit 1992 zijn wat mij betreft klassiekers). Toen boegbeeld Natalie Merchant de band in 1992 verliet, leek het doek gevallen voor 10,000 Maniacs, maar in 1997 dook de band toch weer op met een nieuwe zangeres. Het leverde twee aardige maar niet direct onmisbare platen op (waarvan ik met name Love Among The Ruins toch nog wel vaak heb gedraaid). Vervolgens werd het alsnog stil rond 10,000 Maniacs, maar na een stilte van 14 jaar duikt de band nu weer op met Music From The Motion Picture (geen filmsoundtrack). Op Music From The Motion Picture moet 10,000 Maniacs het noodgedwongen doen zonder leden van het eerste uur Robert Buck (overleden) en John Lombardo (vertrokken). Desondanks klinkt Music From The Motion Picture veel meer als een 10,000 Maniacs plaat dan de twee eerdere platen die met zangeres Mary Ramsey werden gemaakt. Allmusic.com omschrijft Music From The Motion Picture daarom als "something that sounds like Blind Man's Zoo with a fresh coat of paint" en dat is zeker geen gekke omschrijving. Het betekent natuurlijk niet dat Music From The Motion Picture ook net zo goed is als Blind Man’s Zoo. Als ik heel eerlijk ben is de nieuwe plaat van 10,000 Maniacs niet zo goed als één van de klassiekers van de band uit het verleden, maar dat mag je ook niet verwachten van een band die de losse eindjes weer aan elkaar probeert te knopen. Music From The Motion Picture is een verrassend sterke plaat, die inderdaad doet denken aan het geluid dat de band aan het eind van de jaren 80 produceerde. In muzikaal opzicht sluit Music From The Motion Picture naadloos aan op In My Tribe en Blind Man’s Zoo, maar zelfs in vocaal opzicht hoor ik de nodige overeenkomsten, terwijl Mary Ramsey toch een heel andere type zangeres is dan Natalie Merchant. Als fan van het eerste uur werd ik eigenlijk direct gegrepen door de mooie popliedjes op Music From The Motion Picture en ik moet zeggen dat ze vooralsnog alleen maar beter worden. Hierdoor is een band die lang leek te moeten worden geschaard onder de mooie herinneringen uit vervlogen tijden opeens weer springlevend. Dat is geweldig nieuws voor de fans van de band en biedt een ieder die de prachtmuziek van 10,000 Maniacs in het verleden heeft gemist de mogelijkheid om de schade in te halen. Erwin Zijleman

Music From The Motion Picture is nog niet in Nederland opgedoken, maar kan wel worden besteld bij Amazon.