12 augustus 2013

Sarah Siskind - Covered

Covered is mijn eerste kennismaking met het werk van de Amerikaanse singer-songwriter Sarah Siskind. Dat is op zich niet zo gek, want Covered is het debuut van de singer-songwriter uit North Carolina. Het is echter wel een debuut dat oorspronkelijk in 2001 werd uitgebracht en toen volledig aan mijn aandacht is ontsnapt. Ook dat is weer niet zo gek, want Sarah Siskind werd ernstig ziek vlak na de release van de plaat, waardoor de plaat nauwelijks werd gepromoot. Wat wel gek is, is dat ik de platen die Sarah Siskind in de jaren die volgden maakten heb gemist, want in de Verenigde Staten geniet de inmiddels al geruime tijd vanuit Nashville opererende muzikanten flink wat aanzien. Dat moet ik allemaal nog gaan ontdekken, maar ik begin bij het begin en dat is de reissue van het achteraf bezien toch memorabele debuut van Sarah Siskind, Covered. Op Covered vertolkt Sarah Siskind 12 songs, waarvan ze er 11 heeft geschreven (ik werd in eerste instantie toch wat op het verkeerde been gezet door de titel van de plaat). Het zijn songs die zo lijken weggelopen uit de late jaren 60 en doen denken aan vergeten werk van Joni Mitchell en soms Laura Nyro, al kun je Covered ook beschrijven als een Fiona Apple plaat zonder een heleboel demonen. Sarah Siskind maakt de laatste jaren vooral platen waarop stokoude folk uit de Appalachen centraal staat, maar op Covered is daar nog nauwelijks iets van te horen. De songs op Covered zijn intens, melancholisch en bezwerend en zitten vol emotie. Die emotie hoor je ook goed in de stem van Sarah Siskind, die daardoor vast niet bij iedereen in de smaak zal vallen, maar ik vind het echt prachtig. Centraal in het geluid van Sarah Siskind staan sobere pianoklanken en de indringende stem van de Amerikaanse singer-songwriter, maar op de achtergrond hoor je allerlei andere instrumenten, waarvan vooral het schitterende, soms bijna minimalistische, gitaarwerk opvalt. Dit gitaarwerk is zo mooi dat je in het boekje van Covered op zoek gaat naar een grootheid en deze ook vindt in de persoon van Bill Frisell. Het is overigens niet de enige muzikant van naam en faam die heeft meegewerkt aan Covered, want de plaat werd geproduceerd door niemand minder dan Tucker Martine (Laura Veirs, Beth Orton, The Decemberists en vele anderen). Ik heb inmiddels stiekem geluisterd naar de andere platen van Sarah Siskind. Absoluut mooi en zeker de moeite waard, maar de pure magie van Covered hoor ik toch nergens terug. Met Covered maakte Sarah Siskind ruim 12 jaar geleden een inmiddels vergeten debuut van een bijna onwerkelijke schoonheid en zeggingskracht. Laten we hopen dat de reissue de plaat alsnog op de kaart zet als een bescheiden meesterwerk in het genre, want dat is het. Erwin Zijleman