03 december 2013

Shearwater - Fellow Travelers

Jonathan Meiburg was ooit een van de twee voormannen van Okkervil River, maar koos uiteindelijk toch voor het ooit eens als zijuitstapje ontstane Shearwater. Het heeft inmiddels een fantastische serie platen opgeleverd met Winged Life (2004), Rook (2008) en het vorig jaar verschenen Animal Joy als (mijn persoonlijke) hoogtepunten. Shearwater was ooit bedoeld voor de meer ingetogen songs van Jonathan Meiburg, maar sinds Animal Joy heeft de band een opvallend groots geluid en is het Okkervil River in dat opzicht voorbij gestreefd. Fellow Travelers verschijnt behoorlijk snel na Animal Joy en zou kunnen worden gezien als een tussendoortje. Dit wordt versterkt door het feit dat Fellow Travelers alleen covers bevat, al zijn er denk ik niet veel mensen die meer dan een handjevol van de originelen die er aan ten grondslag liggen kennen. Op Fellow Travelers gaat Shearwater aan de slag met songs van bands waarmee het in het verleden op tournee is geweest. Deze bands werden bovendien uitgenodigd om bij te dragen aan alle songs met uitzondering van hun eigen songs. Tussen al bands zit eigenlijk maar één echt grote naam: Coldplay (de band legde de uitzondering van Meiburg helaas naast zich neer). Naast Coldplay’s Hurts Like Heaven komen songs voorbij van onder andere Xiu Xiu, Jesca Hoop, David Thomas Broughton, Wye Oak, Clinic, Folk Implosion en St. Vincent. Dat zijn nogal uiteenlopende bands, wat van Fellow Travelers een behoorlijk veelzijdige plaat maakt. Centraal op de plaat staat de altijd wat plechtig aandoende stem van Jonathan Meiburg, maar in muzikaal opzicht schiet het alle kanten op, waarbij uiterst ingetogen songs als stekelige rocksongs voorbij komen. Ik geef eerlijk toe dat ook voor mij flink wat songs op Fellow Travelers nieuw waren, maar dankzij Spotify (van mij niets dan lof voor deze dienst) heb ik de meeste originelen inmiddels ook kunnen beluisteren en kan ik concluderen dat Shearwater er in slaagt om de songs van anderen volledig naar haar eigen hand te zetten en te transformeren in nieuwe Shearwater songs. Fellow Travelers is daarom veel meer dan een tussendoortje en laat horen dat het met Shearwater de komende jaren alle kanten op kan. Welke kant de band op gaat maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit. Ik hou erg van de stemmige en uiterst ingetogen songs van de band, maar ook als Shearwater kiest voor eclectische en behoorlijk stevige aangezette rockmuziek overtuigt het met gemak. Fellow Travelers bevat één nieuwe track; een duet met Sharon Van Etten, dat, misschien nog wel meer dan de rest, naar meer smaakt. Al met al ben ik zeer tevreden met dit tussendoortje van Shearwater, al moet de term tussendoortje voor platen van dit kaliber eigenlijk direct verboden worden. Fellow Travelers is in alle opzichten een prachtplaat. Indrukwekkend. Erwin Zijleman