04 februari 2014

Shaver - Shaver's Jewels

Twee weken geleden besteedde ik op deze BLOG als extraatje aandacht aan de hele mooie verzamelaar van John Hiatt. Toch wel enigszins tot mijn verbazing was mijn recensie van deze verzamelaar de meest gelezen recensie in die week en inmiddels staat de recensie ook hoog genoteerd in de lijst met de meest gelezen recensies van de afgelopen maand. Minstens net zo mooi en voor mij persoonlijk nog een stuk urgenter is de verzamelaar Shaver’s Jewels van Shaver. Shaver’s Jewels is voor mij urgenter dan de Hiatt verzamelaar omdat ik nog niets van Shaver in huis had en dat blijkt al snel een groot gemis. Een heel groot gemis. Shaver was de band van de Amerikaanse singer-songwriter Billie Joe Shaver en zijn zoon Eddie. Billie Joe Shaver timmert al sinds het begin van de jaren 70 aan de weg, maar was door zijn terugkerende strijd met dranks en drugs nooit heel productief. Aan het begin van de jaren 90 formeerde hij samen met zoon Eddie de band Shaver; een samenwerking die in een paar jaar tijd een aantal prachtplaten op zou leveren. Shaver’s Jewels bevat het beste van deze platen en is, zeker als je de muziek van Shaver nog niet kent, een bijzonder indrukwekkend document. De muziek van Shaver combineert de doorleefde en emotievolle stem van Billie Joe Shaver en zijn vermogen om ontroerende songs te schrijven met het fantastische gitaarspel van Eddie Shaver. Alle songs op Shaver’s Jewels snijden dwars door de ziel en zowel de zang van Billie Joe als het gitaarspel van Eddie staan vrijwel continu garant voor kippenvel. Billie Joe zingt met hart en ziel en Eddie blijkt zowel op akoestische als elektrische gitaren een geweldenaar. De rootsrock van Shaver is inmiddels zo’n 20 jaar oud, maar klinkt nog altijd fantastisch. De muziek van de band zit vol passie en energie en klinkt noot voor noot urgent en geïnspireerd. Na één keer horen was ik fan en inmiddels heb ik me stevig verdiept in de oeuvres van Shaver en frontman Billie Joe. Billie Joe’s debuut uit 1973 is memorabel, maar de rest van zijn vroege werk staat wat mij betreft in de schaduw van dat van Shaver, dat net dat beetje extra bevat dat gewoon goed onderscheid van geweldig. De laatste jaren maakt Billie Joe prima platen, maar de lat ligt dankzij het oeuvre van Shaver angstig hoog. Met Shaver liep het uiteindelijk minder goed af. Eddie Shaver was net als zijn vader vatbaar voor de verleidingen van drank en drugs, maar waar Billie Joe een paar keer op het randje balanceerde viel voor Eddie het doek op de laatste dag van het jaar 2000. Een overdosis maakte een eind aan het leven van de slechts 38 jaar oude meestergitarist. Billie Joe eert sindsdien het werk van Shaver, net zoals dat wordt gedaan op de indrukwekkende verzamelaar Shaver’s Jewels. Voor mij zoals gezegd de eerste kennismaking met het werk van Shaver, maar wat is het een indrukwekkende kennismaking gebleken. 17 tracks en ruim een uur lang genieten. Huiveringwekkend mooi. Mis het niet. Erwin Zijleman