06 oktober 2014

Mia Doi Todd - Floresta

De uit Los Angeles afkomstige singer-songwriter Mia Doi Todd had ik een tijd lang heel hoog zitten, maar de laatste jaren wisten haar platen me helaas niet meer te bereiken. Vooral door het simpele feit dat ze in Europa niet werden uitgebracht en/of gepromoot.

Haar nieuwe plaat, Floresta, bereikte me min of meer per toeval en is voor mij de opvolger van het uit 2005 stammende Manzanita; een plaat die in 2005 nota bene mijn jaarlijstje wist te halen. 

Mia Doi Todd maakte na Manzanita nog een viertal platen voor een klein label, maar Europa wisten ze helaas niet te bereiken. Ook Floresta zal in Europa waarschijnlijk geen potten gaan breken en dat is jammer. Heel jammer zelfs, want Floresta is een hele sterke plaat, die het niveau van het miskende Manzanita weet te benaderen of zelfs weet te overtreffen. 

Mia Doi Todd heeft zich haar hele carrière al laten beïnvloeden door de muziek van Joni Mitchell, maar sleepte hier vervolgens de nodige invloeden bij, waaronder flink wat exotische invloeden. Deze exotische invloeden staan centraal op Floresta. Een paar jaar geleden toerde Mia Doi Todd door Brazilië en raakte ze onder de indruk van de Braziliaanse muziek. Ze besloot daarom om haar nieuwe plaat in Brazilië op te nemen met een Braziliaanse producer en Braziliaanse muzikanten. Uiteraard leerde ze zichzelf ook het Portugees aan.

Het levert een plaat op die de rijke muzikale tradities van Brazilië eert, maar ook ruimte biedt aan de eigen stijl van Mia Doi Todd. Op Floresta domineren traditionele Braziliaanse genres, waarvan ik persoonlijk alleen de bossa nova en samba (her)ken. Het zijn genres die uitstekend pas bij de mooie heldere stem van Mia Doi Todd, die op deze plaat flink wat Braziliaanse zangeressen van naam en faam naar de kroon steekt. 

De mooie zang van Mia Doi Todd bepaalde altijd al voor een belangrijk deel de kwaliteit van haar muziek en doet dat ook weer op Floresta. Ook ik muzikaal opzicht is Floresta echter een boeiende en mooie plaat. Mia Doi Todd laat zich op haar nieuwe plaat bijstaan door een flink aantal geweldige muzikanten die een zwoel en authentiek geluid neerzetten, waarin echter ook ruimte is voor het experiment waarin Mia Doi Todd zo goed gedijt. 

Floresta is uiteindelijk natuurlijk een atypische plaat in het oeuvre van Mia Doi Todd en niet de best mogelijke kennismaking met haar werk, maar voor liefhebbers van traditionele Braziliaanse muziek met een flinke dosis bossa nova en samba valt er op Floresta heel veel te genieten. 

Liefhebbers van de meer folky singer-songwriter Mia Doi Todd adviseer ik om Manzanita op te duiken. Dat heb ik zelf weer eens gedaan en de plaat heeft me na al die jaren zeker niet teleurgesteld. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Floresta, dat kan concurreren met de beste platen die ik de laatste jaren uit Brazilië heb gehaald. Dat is voor een import Braziliaan als Mia Doi Todd een prestatie van enorm formaat. Floresta is bovendien ook nog eens een plaat die de zon nog even lekker laat schijnen, ook al is het inmiddels al oktober. Erwin Zijleman