12 juli 2015

The Both - The Both

Aimee Mann schaar ik inmiddels al meer dan 20 jaar onder mijn favoriete vrouwelijke singer-songwriters. Met Bachelor No. 2, Or The Last Remains Of The Dodo maakte ze in 2000 zelfs één van mijn favoriete platen aller tijden, maar ook alle andere platen die ze heeft gemaakt vind ik bovengemiddeld goed. 

Sinds 2012 is het helaas redelijk stil rond Aimee Mann, zeker aan deze kant van de Atlantische plas. In de Verenigde Staten bracht Aimee Mann ruim een jaar geleden echter een plaat uit met de Amerikaanse rockmuzikant Ted Leo, maar deze plaat wist Nederland tot voor kort helaas niet te bereiken. 

Vorige week verscheen het debuut van de gelegenheidsband The Both dan eindelijk op Spotify en sindsdien ben ik behoorlijk verslaafd aan deze plaat. 

De naam Ted Leo zei me eerlijk gezegd niets, maar ik vermoed dat hij met zijn band vooral in het wat stevigere segment opereert. In de openingstrack van de plaat mogen de gitaren direct los gaan en domineren de vocalen van Ted Leo. De gitaren pakken nog wat steviger uit wanneer Aimee Mann in de tweede track het voortouw neemt, maar het past geweldig bij haar stem. 

In een aantal tracks op de plaat klinkt The Both als het beste van Aimee Mann, maar ook de veel stevigere tracks mogen er zijn. Ted Leo is naar verluid een groot bewonderaar van Thin Lizzy en dat is te horen wanneer het prima gitaarwerk lekker los gaat. 

Ted Leo en Aimee Mann gaan er op het titelloze debuut van The Both lekker stevig aan, maar wat klinkt het allemaal urgent en geïnspireerd. Nergens heb je het idee dat het hier gaat om een uit de hand gelopen hobby, nergens heb je het idee dat het debuut van The Both de status van een tussendoortje heeft. 

Hoewel er niets mis is met de platen die Aimee Mann de laatste jaren heeft uitgebracht, had ik haar al lang niet meer zo goed gehoord als op deze plaat. Zeker in de wat minder stevige tracks weten Ted Leo en Aimee Mann elkaar in vocaal opzicht te versterken, maar ook als alle remmen los gaan maakt het tweetal flink wat indruk met een plaat die in Nederland net zo stevig omarmd had moeten worden als in de VS. Erwin Zijleman

Het debuut van The Both heeft de Nederlandse platenzaak nog niet gehaald, maar is wel te krijgen via de website van Aimee Mann: http://aimeemann.shop.musictoday.com.