13 januari 2016

Paloma Del Cerro - Para Bien

Ieder jaar ontvang ik van een van de lezers van deze BLOG een jaarlijstje waarin de meeste platen me echt niets zeggen. Dat heeft alles te maken met het genre dat centraal staat in dit jaarlijstje, want in de wereldmuziek ben ik nu eenmaal niet echt thuis. 

Bij de beluistering van de platen uit dit lijstje, merk ik echter ieder jaar weer dat het gaat om wereldmuziek die op allerlei manieren lijntjes uit gooit naar de westerse popmuziek en die hierdoor ook interessant is voor muziekliefhebbers die wereldmuziek niet tot hun favoriete genres rekenen. 

Dit jaar werd ik het meest gegrepen door Para Bien van Paloma Del Cerro. Ik weet bijna niets over deze Paloma Del Cerro. Ik weet dat ze uit Argentinië komt en ik weet dat Para Bien haar tweede plaat is. De muziek zal dus het verhaal van Para Bien moeten vertellen en dat doet de muziek van Paloma Del Cerro op fascinerende wijze. 

Para Bien begint bij traditionele Argentijnse volksmuziek, maar geeft hier vervolgens een geheel eigen draai aan. Paloma Del Cerro doet dit door haar songs op avontuurlijke wijze in te kleuren met samples, elektronica, moderne ritmes en flink wat invloeden uit de westerse popmuziek. 

Deze uiteenlopende invloeden blijken verrassend goed bij elkaar te passen en zorgen er uiteindelijk voor dat Para Bien van Paloma Del Cerro niet klinkt als wereldmuziek en niet klinkt als de popmuziek die we hier kennen. 

Para Bien is een vat vol tegenstrijdigheden. De muziek van de Argentijnse muzikante klinkt afwisselend traditioneel en modern, bevat lastig te doorgronden passages maar strooit ook driftig met vrijwel onweerstaanbare melodieën, bevat de emotionele passages die je verwacht bij Argentijnse muziek maar is ook speels en biedt tenslotte nauwelijks houvast maar slaagt er toch in om de aandacht drie kwartier vast te houden. 

Het klinkt ook na vele keren horen heel bijzonder en ik heb het idee dat dit voor de liefhebbers van Argentijnse muziek niet anders zal zijn. Paloma Del Cerro creëert op Para Bien haar eigen muzikale wereld en het is een wereld waarin het goed toeven is. 

Natuurlijk is dit geen muziek die in brede kring aandacht gaat krijgen, maar liefhebbers van avontuurlijke muziek die met geen mogelijkheid in een hokje is te duwen gaan echt heel veel plezier hebben van deze bijzondere plaat. Erwin Zijleman

Para Bien van Paloma Del Cerro is in Nederland lastig te verkrijgen, maar zoals zo vaak biedt bandcamp uitkomst (http://palomadelcerro.bandcamp.com/album/para-bien). Hier is overigens ook een gloednieuwe plaat met nog wat ongrijpbaardere remixes te downloaden (http://palomadelcerro.bandcamp.com/album/para-bien-remixes).