28 december 2016

Mad About Mountains - Radio Harlaz

Tips van lezers van deze BLOG zijn voor mij zeer waardevol. Wanneer ik een tip binnenkrijg ga ik meestal dan ook snel luisteren en dit heeft me het afgelopen jaar een aantal prachtplaten opgeleverd. 

Wanneer ik een bericht ontvang waarin staat dat ik de beste countryplaat van het jaar heb gemist, ben ik natuurlijk extra nieuwsgierig en ben ik echt direct gaan luisteren. 

Gezien mijn voorkeur voor vrouwenstemmen is Radio Harlaz van Mad About Mountains voor mij niet de beste countryplaat van 2016, maar het is absoluut een hele goede countryplaat en het is er bovendien een die niet had misstaan in mijn jaarlijstje. 

Mad About Mountains is een band rond de Belgische muzikant Piet De Pessemier. De muzikant uit Herk-de-Stad en zijn medemuzikanten lieten zich voor Radio Harlaz inspireren door het trieste verhaal van countryster Glen Campbell, die werd getroffen door Alzheimer en vervolgens een aantal gerenommeerde prijzen won terwijl hij zelf niet meer wist wie Glen Campbell nu eigenlijk was en een teruggetrokken leven leidde met zijn vrouw. 

Het verhaal van Glen Campbell en de tragiek van het leven in het algemeen vormt de rode draad op een plaat, die in muzikaal opzicht vooral associaties oproept met de muziek van Neil Young. 

De melancholische alt-country en country op Radio Harlaz doet meer dan eens denken aan de muziek die Neil Young in een ver verleden maakte (een van de tracks lijkt overigens wel erg veel op Neil Young klassieker Heart Of Gold), al dan niet bijgestaan door Crosby, Stills en Nash of The Crazy Horse. 

Het is muziek die prachtig zacht en melancholisch kan klinken, maar Mad About Mountains kan de gitaren ook heerlijk laten janken, net als Neil Young dat zo mooi kon en nog steeds kan. 

Het levert een tijdloze countryplaat op, die herinnert aan de hoogtijdagen van de 70s countryrock, maar af en toe ook lijntjes uitgooit naar meer eigenzinnige en hedendaagse bands als Wilco en My Morning Jacket, waardoor Radio Harlaz zich vrij makkelijk ontworstelt aan het hokje retro. 

Luister naar Radio Harlaz en de klok tikt opeens een stuk minder snel. De 45 minuten van Radio Harlaz lijken veel langer te duren en zorgen voor aangename onthaasting, die in deze drukke tijden heel goed van pas komt. 

Mad About Mountains overtuigt op Radio Harlaz met prachtige weemoedige songs, een al even fraaie en veelkleurige instrumentatie en vocalen die meestal aangenamer zijn dan die van Neil Young zelf. Inderdaad een countryplaat die de liefhebber niet mag laten liggen en die zomaar jaarlijstjes moet kunnen halen. Mooie tip dus. Erwin Zijleman